Connect with us

Marketing

Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken

Gepubliceerd

op

Heb je een website, dan wil je inzicht in bezoekersaantallen en gebruik. Wil je bezoekers via de zoekmachines, dan wil je weten hoe goed je het doet in die zoekmachines. Hier vind je de gratis tools die iedere website-eigenaar wat ons betreft moet gebruiken om een succes van de website te maken.

Wel of geen website voor je onderneming?

Hoewel niet iedere onderneming een website nodig heeft, is de noodzaak van online aanwezig zijn door de coronacrisis wel dringender geworden. Een buurtcafé of kapper-aan-huis kan prima zonder website en met bijvoorbeeld Facebook of puur vanuit het eigen netwerk voldoende klanten krijgen. Zaak dus om goed te overwegen of je wel echt een website nodig hebt voor je onderneming.

Gratis tools voor het monitoren en verbeteren van je website

Heb je een website, dan wil je daar natuurlijk resultaat uit halen. Je investeert in een domeinnaam, hosting en het (laten) bouwen van een website. Die investering wil je terugverdienen en zelfs verder verzilveren door meer leads en klanten te krijgen met je website. Om je daarbij te helpen zijn er de nodige tools om je website te monitoren en te verbeteren.

We hebben de beste gratis tools voor je website voor je geselecteerd. Doe er je profijt mee:

Websitebezoekers monitoren met Google Analytics

Voor het analyseren van het websitebezoek gebruik je bijna automatisch Google Analytics. Eigenlijk is het geen analysetool, de analyse moet je namelijk zelf doen, Google Analytics levert je alleen de data. Er zijn diverse alternatieven, zowel gratis als betaald, die je zeker ook kan overwegen mocht Google Analytics verboden worden in Nederland.

Je zou misschien verwachten dat Google Analytics je helpt met je vindbaarheid, dat is alleen niet zo. De tool geeft je inzicht in je bezoekersaantallen, welke pagina’s op je website bezocht worden en hoe je bezoekers op je website komen; via zoekmachines, rechtstreeks, via sociale media of via andere websites. Over de zoekopdrachten die je bezoekers in de zoekmachine hebben gebruikt vind je niks terug in Google Analytics.

Google Search Console: alles voor je vindbaarheid

Google Search Console is de tool die je helpt met je vindbaarheid. Hier vind je terug op welke zoektermen je vindbaar bent en hoeveel bezoekers je via deze zoekopdrachten naar je website krijgt. Verder krijg je hier inzicht in mogelijke verbeteringen voor je website.

Ontdek hier alles over Google Search Console.

Bing Webmaster Tools

Hoewel het marktaandeel van zoekmachine Bing al jaren zo rond de 3% schommelt in Nederland, heeft het zeker zin om gebruik te maken van Bing Webmaster Tools. Hoe meer inzicht je krijgt in de prestaties van je website(s), hoe meer je jouw website kan verbeteren. Inloggen kan wel lastig zijn, wat vaker voorkomt bij Microsoft tools, maar laat je dat niet tegenhouden.

Ahrefs Webmaster Tools: aanvulling op Google en Bing

De grote SEO-tool Ahrefs heeft ook een eigen Webmaster Tools. Eigenlijk is het een soort uitgeklede versie van de Ahrefs SEO-suite, waarbij je gebruik kunt maken van Ahrefs’ Site Audit en Site Explorer. De Site Audit controleert je website met door jou ingestelde regelmaat op meer dan 100 technische aspecten. Met Site Explorer monitor je de vindbaarheid, backlinks naar je website en meer.

Ahrefs Webmaster Tools is vooral een aanvulling op Google Search Console (GSC) en Bing Webmaster Tools, waarbij je ook de prestaties uit GSC in hetzelfde dashboard kunt bekijken.

Yoast SEO (of een andere SEO-plugin)

Voor het optimaliseren van je webpagina’s is een SEO-plugin erg handig. Let wel: als je klakkeloos alle aanbevelingen volgt, kan dat ook negatief uitpakken. Je hebt wel enige kennis en begrip van SEO nodig om te begrijpen welke adviezen echt nuttig zijn. Voor WordPress is een SEO-plugin bijna noodzakelijk, omdat je in WordPress niet standaard meta-omschrijvingen kunt invullen.

De meest gebruikte SEO-plugin is Yoast SEO, verder zijn er onder andere:

Keuze genoeg dus, en ook voor andere CMS’en (websitestystemen) zijn er plugins/extensies/modules voor SEO.

Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken

Is het allemaal wat overweldigend omdat het zoveel tools zijn? Geen probleem, je hoeft ze echt niet allemaal te gebruiken. En als je ze wel allemaal interessant vindt, begin dan eerst met een of enkele van deze tools en breid het dan telkens uit met nog een. Zo bouw je het rustig op en kun je eerst wegwijs worden in iedere tool voor je aan een andere tool begint.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen / Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs van ingezonden stukken of vermelde auteur