Connect with us

Bedrijfsprofiel

Ilse Wissink – accomodatieverhuur in Gran Canaria

Published

on

Een klein bedrijf in accommodatie verhuur op de Canarische Eilanden heeft te maken met heel veel concurrentie van multinationals. Dan ben je een kleine vis in een grote vijver. Hoe blijf je zichtbaar en hoe bereik je dan je publiek? Ilse Wissink vertelt over haar aanpak.

Als je een eenmansbedrijf runt in accommodatieverhuur op Gran Canaria, dan sta je natuurlijk al met 10–0 achter vergeleken bij de grote boekingwebsites. Betalen voor een hoge positionering is een zeer kostbare zaak en voor mij geen optie. Maar wie niet sterk is moet slim zijn. 

Eerlijk is braaf; de eerste jaren ben ik heel druk geweest om mijn bedrijfje op te zetten, en heb ik niet veel aandacht aanbesteed aan SEO, ik was denk ik ook wel een beetje geïntimideerd door de grote bedrijven en ik kom ook niet uit een ondernemersfamilie. “Het ondernemen zit niet in mijn bloed”, dat idee. Maar ik heb wel gemerkt dat het heel belangrijk is om niet stil te blijven staan en af te wachten… Stilstaan is immers achteruitgaan!

Dus na 8 jaar vond ik het tijd voor rebranding en het roer om te gooien. Ik heb me gefocust op dat waarin ik me onderscheid: Het kleinschalige en de persoonlijke insteek. 

Mijn eerste stap was een nieuwe website, met een loei van een foto van mij erop! De meningen waren hierover verdeeld, je verkoopt toch vakantie woningen niet jezelf? Maar juist wel! Ik “verkoop” persoonlijke service. Dat was stap 1.

Een nieuwe naam. Lastig. Ook even flink over nagedacht (al zou je het niet zeggen als je de naam ziet). Maar mijn gedachtegang ging als volgt: vandaag de dag is er veel internetfraude. Veel mensen googelen om te controleren. Ik publiceer gratis op de grotere boekingwebsites (die wel bovenaan staan in de search engines), waar mijn naam wordt vermeld als woning manager. Mensen googelen mijn naam, en voilà: zo komen zij op mijn eigen website www.ilsewissink.com.

Vervolgens heb ik mij ondergedompeld in de wereld van SEO, ik was echt een leek op dat gebied, en heb door middel van zelf studie erg veel geleerd hierover. Regelmatige nieuwe content is belangrijk voor een beter resultaat in de zoekmachines, evenals veel gezochte zoektermen laten voorkomen op je pagina. Dus ben ik gaan vloggen en bloggen. Een soort VVV van Gran Canaria zeg maar. Gasten die verblijven in mijn accommodaties dirigeer ik via QR-codes naar deze informatie wat ook weer een hoger algoritme oplevert.  Daarnaast probeer ik regelmatig te posten op social media.

Op deze manier creëer ik mijn eigen klantenkring, want ik wil niet afhankelijk zijn van de grotere boekingwebsites. Het is een langzaam proces met vooral resultaat op de lange termijn, maar beetje bij beetje zie ik positieve resultaten. Na 12 jaar ondernemen heb ik al een aardig vaste klantenkring opgebouwd, en door dat stukje persoonlijke service, wat bij de multinationals ver te zoeken is, komen er alleen maar meer vaste klanten bij.

Ongetwijfeld zal ik nog meer kunnen doen om SEO te optimaliseren, maar ik vind het een tijdrovende klus. Mijn belangrijkste bezigheid blijft natuurlijk dat stukje persoonlijke service te bieden aan mijn gasten. En daar zal en wil ik niet op inleveren.

Continue Reading

Bedrijfsprofiel

Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching

Published

on

Het is koud. Te koud om weer in slaap te vallen. Daarbij begint de ochtendspits zich te roeren. Auto’s, vrachtwagens en trams razen over het wegdek boven haar. Een binnenvaartschip kachelt voorbij. Rotterdam wordt wakker. En Hanneke ook.

Ontwaken onder de Willemsbrug is geen pretje. Hanneke Zumker kan erover meepraten. Talloze keren overnachtte zij onder de pijlers van de knalrode oeververbinding. In een kartonnen doos, welteverstaan. “Toen ik met de gedachte speelde mijn vaste baan op te zeggen om zelf te gaan ondernemen, werd ik dikwijls onder de Willemsbrug wakker. Nou ja, in mijn dromen dan. Dit doemscenario zat kennelijk diep in mijn onderbewustzijn geprent. Ik was doodsbang dat ik een verkeerde keuze maakte, dat het opgeven van mijn veilige baan zou uitmonden in een bestaan als dakloze. Mijn man kon daar hartelijk om lachen. ‘Als het zover komt dan kom ik toch gewoon naast je liggen, schat’, opperde hij gekscherend.”

Angst is een slechte raadgever.

Angst is een slechte raadgever is een tegelwijsheid die de loopbaan van Hanneke Zumker uitstekend omvat. Want in de 10 na haar overstap van een vaste baan als communicatieadviseur naar het ondernemerschap hoefde ze nooit bij het Leger des Heils aan te kloppen. Wel is ze kind aan huis bij grote bedrijven en overheidsorganisaties. Daar ontfermt Hanneke Zumker van Eigen Kracht Coaching zich regelmatig over rammelende bedrijfsculturen en groepsdynamieken die een duwtje in de goede richting kunnen gebruiken. En met succes, want de reviews waarmee de team-, loopbaan- en systemisch coach bewierookt wordt, liegen er niet om: ‘Wanneer je op zoek bent naar een coach die slechts empathisch met jou mee knikt, zoek dan gerust verder. Wanneer je echter de confrontatie met jezelf wilt aangaan en grote stappen wil maken in jouw ontwikkeling is Hanneke de juiste persoon voor jou’, aldus een enthousiaste klant die de moeite nam om Hannekes diensten op Google aan te prijzen. 

De overstap

De weg die Hanneke naar het ondernemerschap bewandelde, bevatte vele kronkels, zo blijkt uit haar levensverhaal: “Na de middelbare school wilde ik Personeel en Arbeid studeren, dus wat dat betreft had ik toen al een intrinsieke interesse in het werk dat ik nu doe. Mijn vader hield er echter een andere visie op na. Met een dergelijke studie was geen droog brood te verdienen, beweerde hij. HBO Bedrijfskunde dan maar en daarna aan de slag op een verkoopafdeling, wederom op aanraden van mijn vader.”

Na de verkoopafdeling volgden functies in binnen- en buitenland, waar communicatie – in de breedste zin van het woord – als een rode draad doorheen liep.Hanneke schreef een blauwe maandag voor het Rotterdams Dagblad, waarna ze haar echtgenoot naar Londen volgde. Daar ging ze aan de slag als journaliste bij een vakblad dat verslag deed van marktbewegingen in de kunstmestindustrie.

Terug in Nederland volgde een baan als communicatieadviseur en woordvoerder bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. In 2002 stapte Hanneke over naar een gemeente, waar ze wederom als communicatieadviseur aan de slag ging. En in 2011 kwam het kantelpunt: “In dat jaar werd ik benaderd door een vriendin die me vroeg of ik interesse had om coachtrajecten met haar op te zetten. Onze eerste klus was voor het management van een zorginstelling in Capelle aan den IJssel. En met succes. Een week na deze try-out sessie hing een van de managers aan de telefoon. Of we een teamcoachtraject voor haar afdeling wilden opzetten.”

Teamdagen

We zetten de klok tien jaar vooruit. Hanneke heeft zich intussen via meerdere opleidingen omgeschoold tot coach. Onder het vaandel van haar bedrijf Eigen Kracht Coaching vermarkt ze haar talenten als persoonlijke coach, alsook een loopbaan- en systemisch coach. Daarbij verzorgt ze als teamcoach teamdagen bij organisaties waar ze ontspoorde culturen terug in de rails legt. Teamdagen zijn in het tijdperk van lockdowns, thuiswerken en chronisch personeelstekort geen overbodige luxe.

“Veel bedrijven kampen momenteel met een enorme werkdruk en hebben moeite om bekwaam personeel in huis te halen. Daarom is het belangrijk dat bedrijven investeren in (online-) teamdagen om hun bedrijfs- en organisatiecultuur te optimaliseren. Hoe ik daar als teamcoach bij kan helpen? Door voorafgaand aan een teamdag met elke medewerker persoonlijk in gesprek te gaan. Zodoende identificeer ik al snel de pijn- en knelpunten die een bedrijfscultuur ontregelen.

In het geval van een te hoge werkdruk moet je hierbij denken aan dubbele afspraken in de agenda, de onuitgesproken verwachting na werktijd door te werken en een wirwar aan groepsapps waar mensen soms helemaal tureluurs van worden. Aan de hand van mijn bevindingen stel ik een rapport samen dat ik aan het begin van een teamdag presenteer. Daarna gaan we samen op zoek naar oplossingen. Die oplossingen kan ik aandragen, maar komen veelal ook voort uit gesprekken of activiteiten die tijdens de teamdag plaatsvinden. Gezamenlijk kan er dan een actieplan bedacht worden om de werkdruk beter te behappen.”

Rotterdamse aanpak

Dat het doemscenario in Hanneke’s onderbewustzijn zich onder de Willemsbrug voltrok, is geen toeval. Eigen Kracht Coaching is namelijk een oer-Rotterdamse dienstverlener. Mede daarom is Hanneke een graag geziene gast bij Rotterdamse organisaties, waaronder bedrijven in de Rotterdamse haven. “Ik word inderdaad vaak uitgenodigd in de Botlek. Dat vind ik een echte uitdaging. Het zijn vaak stoere bedrijven waar mannen veelal de scepter zwaaien. En mannen praten nu eenmaal minder graag over hun gevoelens, terwijl dat juist heel erg belangrijk is. Wanneer managers over hun eigen gevoelens praten, stellen ze zich kwetsbaar op. Dit vergroot hun authenticiteit. En als jij als manager durft te praten over zaken waar jij het moeilijk mee hebt, dan durven mensen dat ook bij jou te doen. Dat creëert verbinding binnen een team en komt de werksfeer en daarmee de bedrijfsresultaten ten goede.

Een treffend voorbeeld zijn de trainingen die Shell gedurende een periode van 15 jaar in het hele bedrijf implementeerde voor hun mensen die op boorplatforms werkten. Er heerste daar een heel gesloten machocultuur. Tijdens de teamdagen leerden hun medewerkers om zich echt open te stellen. En warempel, in de daaropvolgende periode daalde het aantal ongevallen met 84%. Dat zijn hele tastbare resultaten. Niettemin is het belangrijk dat je bedrijven als teamcoach wel een beetje aanvoelt. In het geval van typisch Rotterdamse bedrijven, zoals havenbedrijven, moet je als teamcoach sterk in je schoenen staan.  Dat vraagt dus om een Rotterdamse benadering. Wat ik daarmee bedoel? “Nuchter en to the point, maar wel vanuit een warm hart.”

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen / Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs van ingezonden stukken of vermelde auteur