Connect with us

Tech

Online brainstormen met Lucidspark werkt simpel en snel

Published

on

Een maand geleden werd ik geattendeerd op de website van Lucidspark. Zij bieden een online dienst aan waarmee je een digitaal whiteboard krijgt. Ideaal om bijvoorbeeld te brainstormen of via digitale post-its de SCRUM-methode toe te passen.

Brainstormen

Voordat ik aan sommige blogs begin te schrijven ga ik vaak ook eerst brainstormen. Ik schrijf het onderwerp op waar ik iets over wil vertellen. Vervolgens schrijf ik onderwerpen of vragen erbij die ik uit wil werken. Na deze brainstormsessie kan ik in een keer het blog schrijven, wat een stuk efficiënter werkt.

Alles op een kladje

Vaak schrijf ik dit op papier, of eerder gezegd op een kladje, maar mijn handschrift is niet super duidelijk. Ik moet bekennen dat het veelvuldig gebruiken van toetsenbord en muis mijn handschrift er niet beter op maakt. Maar alles op papier schrijven heeft zo zijn beperkingen. Zo krijg je allemaal losse papiertjes die je niet altijd bij je hebt.

Concepten in de WordPress app

Ik gebruik al jaren de WordPress app om concepten aan te maken voor nieuwe blogs. Meestal is dit een snelle notitie over het onderwerp en daar blijft het dan bij. Af en toe een paar aantekeningen of een URL naar een website. Maar het echte brainstormen doe ik hier niet in omdat ik dat niet fijn vind.

Digitaal brainstormen

Omdat ik altijd op zoek ben naar betere manieren om te werken aan mijn blogs en ook wel nieuwsgierig was, heb ik een gratis account geregistreerd op Lucidspark.com.

Op school heb ik vele jaren gewerkt met Microsoft Office Visio en Lucidspark kan je hier min of meer mee vergelijken. Het grote verschil is dat je Lucidspark in de browser of via de app op de smartphone kan gebruiken. Je hoeft dus geen software te downloaden en te installeren. Je logt ergens in de wereld in en werkt weer verder.

Of het komt door mijn ervaring met Visio en een aantal vergelijkbare tools weet ik niet zeker, maar Lucidspark werkt heel eenvoudig. Tijdens de eerste keren dat je de tool gebruikt krijg je tips hoe je er nog beter gebruik van kan maken. Ook zonder die tips werkt het zeer intuïtief.

Je begint met een leeg whiteboard en dat vul je met vierkantjes, cirkels, post-its of afbeeldingen door ze van de linkerkant naar het whiteboard te slepen. Ieder item dat je naar het whiteboard sleept kan je voorzien van een tekst door er twee keer op te klikken.

Brainstormen met Lucidspark.

Items kunnen onderling ook met lijnen verbonden worden. Klik hiervoor op het eerste item en vervolgens op het pijltje dat er rechts bovenin komt te staan. Je kan vervolgens een lijn trekken naar het item waar je verbinding mee wilt maken.

Van een van mijn whiteboards heb ik bovenstaand screenshot gemaakt. Ik deed er langer over om onderwerpen te bedenken dan het uit te werken. In mijn geval was 14 inch laptop het kernonderwerp en zie je verder de andere deelonderwerpen die ik misschien wil bespreken.

Whiteboard online delen

Een pluspunt is dat je het whiteboard ook online kan delen met anderen. Rechts bovenin het scherm vind je de knop “Delen” om direct een e-mail te sturen of een link te genereren die je via een ander medium kan delen zoals WhatsApp.

Tijdens het delen van het whiteboard kan je bepalen wat een ontvanger kan:

  • Bewerken en delen
  • Bewerken
  • Commentaar toevoegen
  • Alleen lezen

Minpunt is wel dat de ontvangers een Lucidspark-account moeten hebben. Het zou mooi zijn als je een “alleen lezen” link kan generen waarvoor geen account nodig is. In plaats van een account registreren kan je ook direct met een Google-account inloggen.

Smartphone app

Ik heb ook de gratis smartphone app geïnstalleerd en in het begin was ik hier best sceptisch over. Werkt dat wel fijn op een klein scherm? Na een half uurtje rommelen moet ik zeggen dat ik er super enthousiast over ben.

Het is heel handig dat je bijvoorbeeld op de laptop begint aan een brainstormsessie en die via de smartphone verder uitwerkt. Dit kan alleen als de app simpel werkt en dat doet deze. Loop je door de stad of zit je in de bus en bedenk je een goede aanvulling dan voeg je die binnen een paar seconden toe. Wijzigingen in de app zijn binnen een paar seconden zichtbaar in de browser.

Kosten

Lucidspark is in de basis gratis maar wel beperkt tot 3 whiteboards. Handig om de dienst uit te proberen, maar je bent natuurlijk al snel door die whiteboards heen.

Het goedkoopste abonnement kost 6,95 euro per maand per gebruiker. Dit bedrag is nog te overzien en is het zeker waard als je dagelijks of wekelijks met de whiteboards werkt. Grote voordeel is dat brainstormresultaten voortaan digitaal en wereldwijd beschikbaar zijn. Ten opzichte van een gratis account krijg je nu ook opties om whiteboards te ordenen.

Wil je kunnen chatten, revisies bijhouden, vergaderingen organiseren met de mogelijkheid om te stemmen? Dan kom je uit op het team abonnement van 8 euro per maand per gebruiker voor minimaal 3 gebruikers. Werk je bij een bedrijf dan is het natuurlijk wel handig dat iedereen dezelfde tool gebruikt voor brainstormen. Stukje standaardisatie.

Lucidspark biedt ook de mogelijkheid om te integreren met de producten van Jira of Azure DevOps. Hier heb je het onderneming abonnement voor nodig. Voor de kosten dien je contact op te nemen. Naast deze integratie ontvang je ook nog meer beheerdersfuncties met bijvoorbeeld de mogelijkheid om mappen aan te maken.

Voor alle betaalde abonnementen geldt een onbeperkt aantal whiteboards.

Lucid, de maker van Lucidspark

De dienst wordt ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Lucid met kantoren in Australië en Nederland. Zij bieden ook nog de diensten Lucidchart (om diagrammen te maken) en Lucidscale (de cloudomgeving organiseren) aan. Het bedrijf bestaat al meer dan 10 jaar en heeft grote klanten zoals Google, HP en Amazon.

Conclusie:

Zonder na te denken kan je deze online dienst gebruiken zodat je je volledig kan focussen op het brainstormen.

Ben je als blogger op zoek naar een digitale tool om over nieuwe onderwerpen te brainstormen dan is deze tool zeker interessant. Werk je bij een bedrijf en plak je post-its voor SCRUM nog fysiek op een whiteboard? Je kan dit digitaliseren met Lucidspark.

Probeer Lucidspark

Continue Reading

Marketing

Creëer een band met je klant door geurmarketing

Published

on

Een goede geur in een bedrijf verbetert de beleving in de ruimte, daar zijn we het allemaal over eens toch? Een heerlijke geur creëert dat fijne gevoel en draagt, net zoals de verlichting, het geluid en het interieur, bij aan de klantbeleving. Maar geur gaat verder dan alleen het creëren van een beleving, geur maakt op emotioneel vlak contact met de klant en daar willen we graag meer over weten.

De liefde van de klant gaat ook door de neus

Geur ankert het bedrijf of het merk in het brein van de bezoeker. En dat is een krachtige tool die we meer zouden kunnen gebruiken om een emotionele band te creëren met onze bezoekers. Zo hebben ze niet alleen op het moment zelf een fijne beleving, maar worden ze ook regelmatig herinnerd aan hun fantastische bezoek aan jou. En iedere keer dat ze jouw bedrijfsgeur ruiken of iets wat daarop lijkt, terugverlangen naar de diensten of producten die jij te bieden hebt. Want liefde van de klant gaat ook door de neus.

Unieke identiteit werkt in marketing

Of het nu gaat om de marketing van je bedrijf of je persoonlijke marketing, je onderscheiden van de massa, uniek zijn en je eigen identiteit tonen, zijn waarschijnlijk de meeste dingen die gezegd worden als het gaat om marketing. Zoals al langere tijd bekend, kan geur je daar goed bij helpen.

Rob Hoogerwerf, een van de oprichters van een bedrijf in geurbeleving zegt: “Geur ankert een ervaring in je hersenen, in de bulbus olfactorius om precies te zijn. Wanneer je dezelfde geur ruikt of iets wat daarop lijkt, zal je direct herinnerd worden aan de plaats, persoon of het bedrijf waar je deze geur eerder hebt geroken. De geur roept herinneringen op en haalt de gevoelens naar boven die je op dat eerste moment had.”

Olfactorische handtekening

Hoogerwerf: “Wij helpen bedrijven met het maken van hun olfactorische handtekening, we verbeteren de geurbeleving in hun zaak en voldoen aan het verlangen naar heerlijk ruikende ruimtes. Zodat de klant niet alleen een onvergetelijke beleving heeft, maar ook weggaat met de geurherinnering.”

Krachtige compacte geurverspreiders

Steeds meer bedrijven ontdekken de handige producten die hen aan de geurbeleving helpen. “Producten die zijn voorzien van heerlijke geuren en die speciaal gemaakt zijn voor geurverspreiding in bedrijven. Een geurstokje in iedere hoek van de kamer is niet meer van deze tijd. Inmiddels zijn er krachtige en compacte geurverspreiders te verkrijgen, waarmee volledige ruimtes in een keer kunnen worden voorzien van geur.”

“Ook zijn geurverspreiders tegenwoordig via een app bestuurbaar en beschikken ze over slimme instellingen om het apparaat te personaliseren. Het bedrijf bepaalt zelf de intensiteit en of het automatisch werkt tijdens de openingstijden.” aldus Hoogerwerf.

Geurlogo met een eigen bedrijfsgeur

In onze concurrerende wereld beseffen steeds meer bedrijven maar al te goed dat een mooie bedrijfsgeur eenmaal onmisbaar is en hen kan helpen onderscheidend te zijn. Ook op emotioneel vlak contact maken met de klant, dat moeten we allemaal willen. Want net als een uniek logo, is de geur een van de meest herkenbare onderdelen van het bedrijf. Kortom: creëer nu je eigen geurlogo.

Continue Reading

Ondernemen

Wanneer betaalde WordPress plugins een goede keuze zijn

Published

on

WordPress is een gratis CMS systeem waarmee je zeer eenvoudig en gratis een prachtige website kan maken. Nog niet overtuigd? Weet dan dat wereldwijd WordPress een marktaandeel van meer dan 40% heeft.

Ook voor mijn website maak ik hiervan gebruik. In de basis werkt het zeer goed en dankzij de vele thema’s kan je altijd een mooie look and feel voor jouw website vinden.

Ontbrekende functionaliteiten zoals een formulier, sociale deelknoppen of nieuwsbriefsysteem kan je eenvoudig toevoegen door plugins te installeren. Op WordPress.org zijn bijna 60.000 gratis plugins te vinden.

Mijn betaalde plugins:

Gratis is natuurlijk altijd beter dan betaald denken velen, maar door de jaren heen heb ik geleerd dat dit niet altijd zo is. Ik moet bekennen dat ik jaren geleden ook begonnen ben met gratis plugins. Doordat mijn hobby van af en toe een blogje schrijven steeds serieuzer werd begonnen de eisen aan mijn website ook serieuzer te worden.

Voor sommige ben ik overgestapt op de betaalde plugins en in dit blog vertel ik waarom.

Voor de snelheid: WP-Rocket

WP Rocket plugin voor cache en het sneller laden van jouw website.

WordPress staat erom bekend niet altijd even snel te zijn. Hoe meer plugins, hoe trager de website. Gebruik je veel foto’s dan heeft dat ook een negatief effect op de laadtijd. Om dit te versnellen kan je gebruik maken van cache optimalisatie.

In het kort komt er op neer dat jouw website alvast voorbereid wordt zodat deze klaarstaat voor de honderden bezoekers die je per dag ontvangt. Normaal moet WordPress iedere pagina voorbereiden, de tekst uit de database halen en de afbeeldingen van de server. Met cache hoeft dat niet meer.

Vroeger gebruikte ik Autoptimize voor CSS en JS optimalisatie en WP Super Cache voor het snelladen van pagina’s. Maar sinds een aantal jaren gebruik ik WP Rocket die beiden plugins overbodig maakt omdat hij hetzelfde doet.

WP Rocket is een zeer krachtige plugin die naar mijn ervaring ook veel beter presteert dan Autoptimize en WP Super Cache. Dit merk je bij honderden bezoekers per dag of meer.

Kosten: 49 dollar per jaar

Voor advertenties: Advanced Ads

Zoals je eerder al kon lezen is mijn hobby steeds serieuzer geworden. Ik schrijf meer blogs en help meer mensen met vragen op het gebied van computers en websites dan 5 jaar terug.

Dit betekende dat ik vorig jaar de hosting bij Antagonist ook heb moeten verhogen. Te vaak zagen mijn bezoekers een wit scherm of een wazige foutmelding door een piekbelasting.

Als tegemoetkoming in de kosten + de tijd die ik in mijn website steek heb ik sinds een aantal jaren advertenties op mijn site. Om deze gemakkelijk te kunnen beheren maak ik gebruik van de betaalde plugin Advanced Ads Pro.

Ik heb eerst een tijdje Advanced Ads gebruikt maar met de Pro versie heb je meer mogelijkheden zoals cache ondersteuning, meer plaatsingsmogelijkheden en bescherming tegen klikfraude.

Kosten: 49 dollar per jaar

Voor beveiliging: Wordfence Premium

Jarenlang gebruikte ik al de gratis variant van Wordfence om mijn website te beschermen tegen hackers, botjes en allerlei andere soorten aanvallen. Hoe meer content je hebt, hoe meer bezoekers en hoe meer aanvallen je krijgt lijkt het wel.

Sinds een paar maanden viel het op dat de aanvallen op mijn website stegen. Om mijn website beter te beschermen heb ik de betaalde Premium licentie gekocht. Het grootste voordeel is dat je niet 30 dagen achterloopt op de updates voor nieuwe aanval methodes. In de gratis variant loop je toch een beetje achter de feiten aan.

Jammer is wel dat deze plugin best prijzig is voor de extra functionaliteit die je krijgt. Maar ik ben van mening dat het dat wel waard is. Ik heb bij andere bedrijven al een aantal keren meegemaakt dat de website gehackt is en ik voorkom dat liever.

Kosten: 99 dollar per jaar

Vormgeven van website: Elementor Pro

Door de jaren heen heb ik een aantal thema’s gebruikt. Mijn huidige thema is Phlox. Maar ik wilde bepaalde dingen die hier niet mogelijk mee zijn. Daarom heb ik de Elementor page builder geïnstalleerd. Wat mij betreft een van de fijnste page builders die op dit moment op de markt beschikbaar is.

In eerste instantie begonnen met de gratis versie, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat de betaalde versie nodig had. Zo kan je in de betaalde versie popups, headers, footers, templates, display conditions gebruiken en heb je de beschikking over veel meer widgets.

Widgets zijn de functionaliteiten die je aan een pagina toe kan voegen zoals een overzicht van blogs, afbeeldingen, animaties, aftelklokken etc.

> Bekijk meer blogs over Elementor

Dankzij Elementor Pro heb ik ook weer een optimalisatie uit kunnen voeren omdat er ook een Form Widget inzit. Hierdoor kon ik de plugin Contact Form 7 verwijderen. Overigens is Contact Form 7 ook een prima plugin om simpele formulieren mee te maken.

Ik adviseer iedereen die Elementor heeft om over te stappen op de Pro versie. Dat is het geld zeker waard.

Kosten: 49 dollar per jaar

Conclusie: is gratis niet goed genoeg dan?

De betaalde plugins die ik heb bieden mij de functionaliteiten voor snelheid, beveiliging, geld verdienen en het vormgeven van mijn website die ik nodig heb. Daarnaast krijg je van de ontwikkelaars sneller ondersteuning bij problemen.

Dat betekent niet dat je geen prima website kan maken met alleen gratis plugins. Maar soms kom je op het punt dat de gratis versie niet voldoet, je kan dan een andere gratis plugin kiezen of de betaalde versie kopen van de plugin die je al geïnstalleerd hebt.

Gratis plugins zoals Autoptimize, Yoast SEO, Simple History zijn zeker perfect en ik raad ook die nog steeds aan!

Blogs voor anderen schrijven?

Werk jij, net als ik, samen met bedrijven om content over diensten of producten te schrijven? Dan kan de Public Post Preview plugin handig zijn om een preview versie te kunnen delen.

Anderen kunnen hier dan feedback op geven zonder dat jij het blog moet publiceren, moeilijk moet doen met wachtwoorden of jouw blog in een mail moet versturen.

Continue Reading

Marketing

LinkedIn neemt Oribi analytics over

Published

on

En weer een overname: LinkedIn neemt het analytics-platform Oribi over. Net als veel eerdere overnames is de overnemende partij nogal anders dan de partij die wordt overgenomen. Toch is het ook weer niet heel verrassend dat LinkedIn juist nu Oribi overneemt.

Lees het hele verhaal bij SEOnieuws.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen / Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs van ingezonden stukken of vermelde auteur