Connect with us

Ondernemen

Wanneer betaalde WordPress plugins een goede keuze zijn

Published

on

WordPress is een gratis CMS systeem waarmee je zeer eenvoudig en gratis een prachtige website kan maken. Nog niet overtuigd? Weet dan dat wereldwijd WordPress een marktaandeel van meer dan 40% heeft.

Ook voor mijn website maak ik hiervan gebruik. In de basis werkt het zeer goed en dankzij de vele thema’s kan je altijd een mooie look and feel voor jouw website vinden.

Ontbrekende functionaliteiten zoals een formulier, sociale deelknoppen of nieuwsbriefsysteem kan je eenvoudig toevoegen door plugins te installeren. Op WordPress.org zijn bijna 60.000 gratis plugins te vinden.

Mijn betaalde plugins:

Gratis is natuurlijk altijd beter dan betaald denken velen, maar door de jaren heen heb ik geleerd dat dit niet altijd zo is. Ik moet bekennen dat ik jaren geleden ook begonnen ben met gratis plugins. Doordat mijn hobby van af en toe een blogje schrijven steeds serieuzer werd begonnen de eisen aan mijn website ook serieuzer te worden.

Voor sommige ben ik overgestapt op de betaalde plugins en in dit blog vertel ik waarom.

Voor de snelheid: WP-Rocket

WP Rocket plugin voor cache en het sneller laden van jouw website.

WordPress staat erom bekend niet altijd even snel te zijn. Hoe meer plugins, hoe trager de website. Gebruik je veel foto’s dan heeft dat ook een negatief effect op de laadtijd. Om dit te versnellen kan je gebruik maken van cache optimalisatie.

In het kort komt er op neer dat jouw website alvast voorbereid wordt zodat deze klaarstaat voor de honderden bezoekers die je per dag ontvangt. Normaal moet WordPress iedere pagina voorbereiden, de tekst uit de database halen en de afbeeldingen van de server. Met cache hoeft dat niet meer.

Vroeger gebruikte ik Autoptimize voor CSS en JS optimalisatie en WP Super Cache voor het snelladen van pagina’s. Maar sinds een aantal jaren gebruik ik WP Rocket die beiden plugins overbodig maakt omdat hij hetzelfde doet.

WP Rocket is een zeer krachtige plugin die naar mijn ervaring ook veel beter presteert dan Autoptimize en WP Super Cache. Dit merk je bij honderden bezoekers per dag of meer.

Kosten: 49 dollar per jaar

Voor advertenties: Advanced Ads

Zoals je eerder al kon lezen is mijn hobby steeds serieuzer geworden. Ik schrijf meer blogs en help meer mensen met vragen op het gebied van computers en websites dan 5 jaar terug.

Dit betekende dat ik vorig jaar de hosting bij Antagonist ook heb moeten verhogen. Te vaak zagen mijn bezoekers een wit scherm of een wazige foutmelding door een piekbelasting.

Als tegemoetkoming in de kosten + de tijd die ik in mijn website steek heb ik sinds een aantal jaren advertenties op mijn site. Om deze gemakkelijk te kunnen beheren maak ik gebruik van de betaalde plugin Advanced Ads Pro.

Ik heb eerst een tijdje Advanced Ads gebruikt maar met de Pro versie heb je meer mogelijkheden zoals cache ondersteuning, meer plaatsingsmogelijkheden en bescherming tegen klikfraude.

Kosten: 49 dollar per jaar

Voor beveiliging: Wordfence Premium

Jarenlang gebruikte ik al de gratis variant van Wordfence om mijn website te beschermen tegen hackers, botjes en allerlei andere soorten aanvallen. Hoe meer content je hebt, hoe meer bezoekers en hoe meer aanvallen je krijgt lijkt het wel.

Sinds een paar maanden viel het op dat de aanvallen op mijn website stegen. Om mijn website beter te beschermen heb ik de betaalde Premium licentie gekocht. Het grootste voordeel is dat je niet 30 dagen achterloopt op de updates voor nieuwe aanval methodes. In de gratis variant loop je toch een beetje achter de feiten aan.

Jammer is wel dat deze plugin best prijzig is voor de extra functionaliteit die je krijgt. Maar ik ben van mening dat het dat wel waard is. Ik heb bij andere bedrijven al een aantal keren meegemaakt dat de website gehackt is en ik voorkom dat liever.

Kosten: 99 dollar per jaar

Vormgeven van website: Elementor Pro

Door de jaren heen heb ik een aantal thema’s gebruikt. Mijn huidige thema is Phlox. Maar ik wilde bepaalde dingen die hier niet mogelijk mee zijn. Daarom heb ik de Elementor page builder geïnstalleerd. Wat mij betreft een van de fijnste page builders die op dit moment op de markt beschikbaar is.

In eerste instantie begonnen met de gratis versie, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat de betaalde versie nodig had. Zo kan je in de betaalde versie popups, headers, footers, templates, display conditions gebruiken en heb je de beschikking over veel meer widgets.

Widgets zijn de functionaliteiten die je aan een pagina toe kan voegen zoals een overzicht van blogs, afbeeldingen, animaties, aftelklokken etc.

> Bekijk meer blogs over Elementor

Dankzij Elementor Pro heb ik ook weer een optimalisatie uit kunnen voeren omdat er ook een Form Widget inzit. Hierdoor kon ik de plugin Contact Form 7 verwijderen. Overigens is Contact Form 7 ook een prima plugin om simpele formulieren mee te maken.

Ik adviseer iedereen die Elementor heeft om over te stappen op de Pro versie. Dat is het geld zeker waard.

Kosten: 49 dollar per jaar

Conclusie: is gratis niet goed genoeg dan?

De betaalde plugins die ik heb bieden mij de functionaliteiten voor snelheid, beveiliging, geld verdienen en het vormgeven van mijn website die ik nodig heb. Daarnaast krijg je van de ontwikkelaars sneller ondersteuning bij problemen.

Dat betekent niet dat je geen prima website kan maken met alleen gratis plugins. Maar soms kom je op het punt dat de gratis versie niet voldoet, je kan dan een andere gratis plugin kiezen of de betaalde versie kopen van de plugin die je al geïnstalleerd hebt.

Gratis plugins zoals Autoptimize, Yoast SEO, Simple History zijn zeker perfect en ik raad ook die nog steeds aan!

Blogs voor anderen schrijven?

Werk jij, net als ik, samen met bedrijven om content over diensten of producten te schrijven? Dan kan de Public Post Preview plugin handig zijn om een preview versie te kunnen delen.

Anderen kunnen hier dan feedback op geven zonder dat jij het blog moet publiceren, moeilijk moet doen met wachtwoorden of jouw blog in een mail moet versturen.

Continue Reading

Marketing

Creëer een band met je klant door geurmarketing

Published

on

Een goede geur in een bedrijf verbetert de beleving in de ruimte, daar zijn we het allemaal over eens toch? Een heerlijke geur creëert dat fijne gevoel en draagt, net zoals de verlichting, het geluid en het interieur, bij aan de klantbeleving. Maar geur gaat verder dan alleen het creëren van een beleving, geur maakt op emotioneel vlak contact met de klant en daar willen we graag meer over weten.

De liefde van de klant gaat ook door de neus

Geur ankert het bedrijf of het merk in het brein van de bezoeker. En dat is een krachtige tool die we meer zouden kunnen gebruiken om een emotionele band te creëren met onze bezoekers. Zo hebben ze niet alleen op het moment zelf een fijne beleving, maar worden ze ook regelmatig herinnerd aan hun fantastische bezoek aan jou. En iedere keer dat ze jouw bedrijfsgeur ruiken of iets wat daarop lijkt, terugverlangen naar de diensten of producten die jij te bieden hebt. Want liefde van de klant gaat ook door de neus.

Unieke identiteit werkt in marketing

Of het nu gaat om de marketing van je bedrijf of je persoonlijke marketing, je onderscheiden van de massa, uniek zijn en je eigen identiteit tonen, zijn waarschijnlijk de meeste dingen die gezegd worden als het gaat om marketing. Zoals al langere tijd bekend, kan geur je daar goed bij helpen.

Rob Hoogerwerf, een van de oprichters van een bedrijf in geurbeleving zegt: “Geur ankert een ervaring in je hersenen, in de bulbus olfactorius om precies te zijn. Wanneer je dezelfde geur ruikt of iets wat daarop lijkt, zal je direct herinnerd worden aan de plaats, persoon of het bedrijf waar je deze geur eerder hebt geroken. De geur roept herinneringen op en haalt de gevoelens naar boven die je op dat eerste moment had.”

Olfactorische handtekening

Hoogerwerf: “Wij helpen bedrijven met het maken van hun olfactorische handtekening, we verbeteren de geurbeleving in hun zaak en voldoen aan het verlangen naar heerlijk ruikende ruimtes. Zodat de klant niet alleen een onvergetelijke beleving heeft, maar ook weggaat met de geurherinnering.”

Krachtige compacte geurverspreiders

Steeds meer bedrijven ontdekken de handige producten die hen aan de geurbeleving helpen. “Producten die zijn voorzien van heerlijke geuren en die speciaal gemaakt zijn voor geurverspreiding in bedrijven. Een geurstokje in iedere hoek van de kamer is niet meer van deze tijd. Inmiddels zijn er krachtige en compacte geurverspreiders te verkrijgen, waarmee volledige ruimtes in een keer kunnen worden voorzien van geur.”

“Ook zijn geurverspreiders tegenwoordig via een app bestuurbaar en beschikken ze over slimme instellingen om het apparaat te personaliseren. Het bedrijf bepaalt zelf de intensiteit en of het automatisch werkt tijdens de openingstijden.” aldus Hoogerwerf.

Geurlogo met een eigen bedrijfsgeur

In onze concurrerende wereld beseffen steeds meer bedrijven maar al te goed dat een mooie bedrijfsgeur eenmaal onmisbaar is en hen kan helpen onderscheidend te zijn. Ook op emotioneel vlak contact maken met de klant, dat moeten we allemaal willen. Want net als een uniek logo, is de geur een van de meest herkenbare onderdelen van het bedrijf. Kortom: creëer nu je eigen geurlogo.

Continue Reading

Bedrijfsprofiel

Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching

Published

on

Het is koud. Te koud om weer in slaap te vallen. Daarbij begint de ochtendspits zich te roeren. Auto’s, vrachtwagens en trams razen over het wegdek boven haar. Een binnenvaartschip kachelt voorbij. Rotterdam wordt wakker. En Hanneke ook.

Ontwaken onder de Willemsbrug is geen pretje. Hanneke Zumker kan erover meepraten. Talloze keren overnachtte zij onder de pijlers van de knalrode oeververbinding. In een kartonnen doos, welteverstaan. “Toen ik met de gedachte speelde mijn vaste baan op te zeggen om zelf te gaan ondernemen, werd ik dikwijls onder de Willemsbrug wakker. Nou ja, in mijn dromen dan. Dit doemscenario zat kennelijk diep in mijn onderbewustzijn geprent. Ik was doodsbang dat ik een verkeerde keuze maakte, dat het opgeven van mijn veilige baan zou uitmonden in een bestaan als dakloze. Mijn man kon daar hartelijk om lachen. ‘Als het zover komt dan kom ik toch gewoon naast je liggen, schat’, opperde hij gekscherend.”

Angst is een slechte raadgever.

Angst is een slechte raadgever is een tegelwijsheid die de loopbaan van Hanneke Zumker uitstekend omvat. Want in de 10 na haar overstap van een vaste baan als communicatieadviseur naar het ondernemerschap hoefde ze nooit bij het Leger des Heils aan te kloppen. Wel is ze kind aan huis bij grote bedrijven en overheidsorganisaties. Daar ontfermt Hanneke Zumker van Eigen Kracht Coaching zich regelmatig over rammelende bedrijfsculturen en groepsdynamieken die een duwtje in de goede richting kunnen gebruiken. En met succes, want de reviews waarmee de team-, loopbaan- en systemisch coach bewierookt wordt, liegen er niet om: ‘Wanneer je op zoek bent naar een coach die slechts empathisch met jou mee knikt, zoek dan gerust verder. Wanneer je echter de confrontatie met jezelf wilt aangaan en grote stappen wil maken in jouw ontwikkeling is Hanneke de juiste persoon voor jou’, aldus een enthousiaste klant die de moeite nam om Hannekes diensten op Google aan te prijzen. 

De overstap

De weg die Hanneke naar het ondernemerschap bewandelde, bevatte vele kronkels, zo blijkt uit haar levensverhaal: “Na de middelbare school wilde ik Personeel en Arbeid studeren, dus wat dat betreft had ik toen al een intrinsieke interesse in het werk dat ik nu doe. Mijn vader hield er echter een andere visie op na. Met een dergelijke studie was geen droog brood te verdienen, beweerde hij. HBO Bedrijfskunde dan maar en daarna aan de slag op een verkoopafdeling, wederom op aanraden van mijn vader.”

Na de verkoopafdeling volgden functies in binnen- en buitenland, waar communicatie – in de breedste zin van het woord – als een rode draad doorheen liep.Hanneke schreef een blauwe maandag voor het Rotterdams Dagblad, waarna ze haar echtgenoot naar Londen volgde. Daar ging ze aan de slag als journaliste bij een vakblad dat verslag deed van marktbewegingen in de kunstmestindustrie.

Terug in Nederland volgde een baan als communicatieadviseur en woordvoerder bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. In 2002 stapte Hanneke over naar een gemeente, waar ze wederom als communicatieadviseur aan de slag ging. En in 2011 kwam het kantelpunt: “In dat jaar werd ik benaderd door een vriendin die me vroeg of ik interesse had om coachtrajecten met haar op te zetten. Onze eerste klus was voor het management van een zorginstelling in Capelle aan den IJssel. En met succes. Een week na deze try-out sessie hing een van de managers aan de telefoon. Of we een teamcoachtraject voor haar afdeling wilden opzetten.”

Teamdagen

We zetten de klok tien jaar vooruit. Hanneke heeft zich intussen via meerdere opleidingen omgeschoold tot coach. Onder het vaandel van haar bedrijf Eigen Kracht Coaching vermarkt ze haar talenten als persoonlijke coach, alsook een loopbaan- en systemisch coach. Daarbij verzorgt ze als teamcoach teamdagen bij organisaties waar ze ontspoorde culturen terug in de rails legt. Teamdagen zijn in het tijdperk van lockdowns, thuiswerken en chronisch personeelstekort geen overbodige luxe.

“Veel bedrijven kampen momenteel met een enorme werkdruk en hebben moeite om bekwaam personeel in huis te halen. Daarom is het belangrijk dat bedrijven investeren in (online-) teamdagen om hun bedrijfs- en organisatiecultuur te optimaliseren. Hoe ik daar als teamcoach bij kan helpen? Door voorafgaand aan een teamdag met elke medewerker persoonlijk in gesprek te gaan. Zodoende identificeer ik al snel de pijn- en knelpunten die een bedrijfscultuur ontregelen.

In het geval van een te hoge werkdruk moet je hierbij denken aan dubbele afspraken in de agenda, de onuitgesproken verwachting na werktijd door te werken en een wirwar aan groepsapps waar mensen soms helemaal tureluurs van worden. Aan de hand van mijn bevindingen stel ik een rapport samen dat ik aan het begin van een teamdag presenteer. Daarna gaan we samen op zoek naar oplossingen. Die oplossingen kan ik aandragen, maar komen veelal ook voort uit gesprekken of activiteiten die tijdens de teamdag plaatsvinden. Gezamenlijk kan er dan een actieplan bedacht worden om de werkdruk beter te behappen.”

Rotterdamse aanpak

Dat het doemscenario in Hanneke’s onderbewustzijn zich onder de Willemsbrug voltrok, is geen toeval. Eigen Kracht Coaching is namelijk een oer-Rotterdamse dienstverlener. Mede daarom is Hanneke een graag geziene gast bij Rotterdamse organisaties, waaronder bedrijven in de Rotterdamse haven. “Ik word inderdaad vaak uitgenodigd in de Botlek. Dat vind ik een echte uitdaging. Het zijn vaak stoere bedrijven waar mannen veelal de scepter zwaaien. En mannen praten nu eenmaal minder graag over hun gevoelens, terwijl dat juist heel erg belangrijk is. Wanneer managers over hun eigen gevoelens praten, stellen ze zich kwetsbaar op. Dit vergroot hun authenticiteit. En als jij als manager durft te praten over zaken waar jij het moeilijk mee hebt, dan durven mensen dat ook bij jou te doen. Dat creëert verbinding binnen een team en komt de werksfeer en daarmee de bedrijfsresultaten ten goede.

Een treffend voorbeeld zijn de trainingen die Shell gedurende een periode van 15 jaar in het hele bedrijf implementeerde voor hun mensen die op boorplatforms werkten. Er heerste daar een heel gesloten machocultuur. Tijdens de teamdagen leerden hun medewerkers om zich echt open te stellen. En warempel, in de daaropvolgende periode daalde het aantal ongevallen met 84%. Dat zijn hele tastbare resultaten. Niettemin is het belangrijk dat je bedrijven als teamcoach wel een beetje aanvoelt. In het geval van typisch Rotterdamse bedrijven, zoals havenbedrijven, moet je als teamcoach sterk in je schoenen staan.  Dat vraagt dus om een Rotterdamse benadering. Wat ik daarmee bedoel? “Nuchter en to the point, maar wel vanuit een warm hart.”

Continue Reading

Bedrijfsprofiel

Ilse Wissink – accomodatieverhuur in Gran Canaria

Published

on

Een klein bedrijf in accommodatie verhuur op de Canarische Eilanden heeft te maken met heel veel concurrentie van multinationals. Dan ben je een kleine vis in een grote vijver. Hoe blijf je zichtbaar en hoe bereik je dan je publiek? Ilse Wissink vertelt over haar aanpak.

Als je een eenmansbedrijf runt in accommodatieverhuur op Gran Canaria, dan sta je natuurlijk al met 10–0 achter vergeleken bij de grote boekingwebsites. Betalen voor een hoge positionering is een zeer kostbare zaak en voor mij geen optie. Maar wie niet sterk is moet slim zijn. 

Eerlijk is braaf; de eerste jaren ben ik heel druk geweest om mijn bedrijfje op te zetten, en heb ik niet veel aandacht aanbesteed aan SEO, ik was denk ik ook wel een beetje geïntimideerd door de grote bedrijven en ik kom ook niet uit een ondernemersfamilie. “Het ondernemen zit niet in mijn bloed”, dat idee. Maar ik heb wel gemerkt dat het heel belangrijk is om niet stil te blijven staan en af te wachten… Stilstaan is immers achteruitgaan!

Dus na 8 jaar vond ik het tijd voor rebranding en het roer om te gooien. Ik heb me gefocust op dat waarin ik me onderscheid: Het kleinschalige en de persoonlijke insteek. 

Mijn eerste stap was een nieuwe website, met een loei van een foto van mij erop! De meningen waren hierover verdeeld, je verkoopt toch vakantie woningen niet jezelf? Maar juist wel! Ik “verkoop” persoonlijke service. Dat was stap 1.

Een nieuwe naam. Lastig. Ook even flink over nagedacht (al zou je het niet zeggen als je de naam ziet). Maar mijn gedachtegang ging als volgt: vandaag de dag is er veel internetfraude. Veel mensen googelen om te controleren. Ik publiceer gratis op de grotere boekingwebsites (die wel bovenaan staan in de search engines), waar mijn naam wordt vermeld als woning manager. Mensen googelen mijn naam, en voilà: zo komen zij op mijn eigen website www.ilsewissink.com.

Vervolgens heb ik mij ondergedompeld in de wereld van SEO, ik was echt een leek op dat gebied, en heb door middel van zelf studie erg veel geleerd hierover. Regelmatige nieuwe content is belangrijk voor een beter resultaat in de zoekmachines, evenals veel gezochte zoektermen laten voorkomen op je pagina. Dus ben ik gaan vloggen en bloggen. Een soort VVV van Gran Canaria zeg maar. Gasten die verblijven in mijn accommodaties dirigeer ik via QR-codes naar deze informatie wat ook weer een hoger algoritme oplevert.  Daarnaast probeer ik regelmatig te posten op social media.

Op deze manier creëer ik mijn eigen klantenkring, want ik wil niet afhankelijk zijn van de grotere boekingwebsites. Het is een langzaam proces met vooral resultaat op de lange termijn, maar beetje bij beetje zie ik positieve resultaten. Na 12 jaar ondernemen heb ik al een aardig vaste klantenkring opgebouwd, en door dat stukje persoonlijke service, wat bij de multinationals ver te zoeken is, komen er alleen maar meer vaste klanten bij.

Ongetwijfeld zal ik nog meer kunnen doen om SEO te optimaliseren, maar ik vind het een tijdrovende klus. Mijn belangrijkste bezigheid blijft natuurlijk dat stukje persoonlijke service te bieden aan mijn gasten. En daar zal en wil ik niet op inleveren.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen / Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs van ingezonden stukken of vermelde auteur