Connect with us

Nieuws

Google voert continu scrollen door op desktop

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Pagina 2 van Google verdwijnt. Nooit meer “je kan een lijk verstoppen op de tweede pagina van Google”. Althans, als het aan Google ligt. De zoekmachine maakte vandaag bekend dat de paginering zoals we die kennen wordt vervangen door continu scrollen.

Engelstalige zoekresultaten eerst, niet helemaal continu scrollen

Zoals eerder dit jaar met de Helpful Content Update, rolt ‘continuous scroll’ ook eerst uit in de Engelstalige zoekresultaten. Ook blijkt dit continu scrollen niet echt helemaal continu. Je scrolt door tot onderaan pagina 6, waarna je volgens The Verge een ‘Bekijk meer’-button te zien krijgt.

Eerst op mobiel, nu op desktop

Het continu scrollen werd in 2021 uitgerold in de mobiele zoekresultaten. Op mobiel wordt er natuurlijk ook makkelijker lang gescrold en dat doen we dan ook op bijvoorbeeld sociale media. Diezelfde sociale media hebben op desktop ook zo’n ‘infinite scroll’, wat we nu ook gaan zien in Google. De paginanummers zoals we die kennen van Google gaat nu verdwijnen, ook op desktop.

Pagina’s worden nog wel gescheiden door ads

Op mobiel zie je telkens een aantal ads tussen de organische zoekresultaten, die normaliter onderaan de zoekresultatenpagina’s of bovenaan de volgende pagina staan. De pagina’s worden dus nog wel enigszins gescheiden door deze ads. Je kan nog gewoon spreken van pagina 2 of 3, het is alleen wat minder makkelijk zichtbaar, met de paginering zoals in de afbeelding hierboven is het duidelijker dat je naar een andere pagina gaat. En je ziet op welke pagina je zit.

Lijkt handig, heeft ook nadelen

Gewoon doorscrollen tot je aan het eind van een pagina komt lijkt handig. Niet hoeven klikken om naar de volgende pagina te gaan, gewoon continu scrollen om een zoekresultaat te vinden. Maar er zijn ook nadelen. Naast het niet meer kunnen zien op welke pagina je bent zou je het nog weleens lastiger kunnen vinden om ads en organische zoekresultaten van elkaar te onderscheiden.

Daarnaast kan je niet meer zomaar doorklikken  naar een specifieke pagina, bijvoorbeeld omdat je wilt zien wat er op de laatste pagina staat.

Wanneer continu scrollen internationaal uitgerold wordt is niet bekend.

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.be