Connect with us

Marketing

Yoast SEO: de voor- en nadelen

Published

on

Yoast SEO is een van de meestgebruikte tools om de vindbaarheid van websites in de zoekmachines te helpen verbeteren. Oorspronkelijk een plugin voor WordPress, is Yoast SEO tegenwoordig beschikbaar voor meerdere CMS’en en daarmee bereikbaar voor veel website-eigenaren. Wil je zo’n tool goed gebruiken, sta dan vooral ook stil bij de voor- en nadelen.

Wat doet Yoast SEO?

Allereerst een korte uitleg van de werking van Yoast SEO. Yoast SEO controleert de content van iedere pagina op jouw website op diverse SEO-onderdelen. Het gaat hierbij vooral om de zogenaamde on page SEO. De tool zelf is geen wondermiddel dat je hoog in de zoekmachines gaat brengen. Het is een hulpmiddel om je content op diverse SEO-factoren te verbeteren.

Hoe werkt het?

Om te beginnen, SEO (ook wel zoekmachine-optimalisatie) bestaat uit drie pijlers:

  • Content: tekst en beeld [on page SEO]
  • Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO]
  • Autoriteit: links naar jouw website en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf

Yoast SEO ondersteunt niet op de technische punten, en is vooral gericht op content en op contentgerelateerde onderdelen. De tool controleert iedere pagina die je schrijft op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyphrase) die je zelf opgeeft in de zogenaamde Yoast meta box die onder de tekst verschijnt die je aan het schrijven bent:

Dit groene bolletje is op zich een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is alleen geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt. Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is.

Rood bolletje? Zoek de verbeterpunten

Heb je een rood bolletje, dan is het zaak te kijken welke verbeterpunten er zijn voor je pagina. Zo help de Yoast SEO plugin jou een beetje op weg op het gebied van zoekmachineoptimalisatie bij het schrijven van pagina’s en blogs voor je website.

Alle tips in ‘Geavanceerd’

Wanneer je jouw zoekterm (Focus Keyphrase) hebt gekozen en ingevoerd, vind je in de Yoast meta box een regel met ‘Geavanceerd’. Klik je die open, dan verschijnt de lijst met tips om jouw pagina te verbeteren:

Overzicht van alle SEO-adviezen in de Yoast Box.

De factoren die de Yoast SEO plugin weegt

Waarop baseert Yoast SEO nu de kleur van dat bolletje? In bovenstaande afbeelding zie je al welke onderdelen de Yoast SEO plugin voor WordPress beoordeelt:

  • De kop van het artikel
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina (slug)
  • De tekst zelf
  • De meta-omschrijving

Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier enkele zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren:

Beoordeling van de tekst zelf

De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm (keyphrase) in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Waar ik alleen zelf niet zo in geloof, is iets als ‘keyphrase dichtheid’ of zoekwoorddichtheid. Ten eerste ontkom je er soms niet aan om een zoekterm vaak te gebruiken, terwijl je in andere gevallen juist met een vrij lage zoekwoorddichtheid ook prima je punt kunt maken.

Je ziet ook dat in dit geval de woorden uit de keyphrase niet in 1 zin voorkomen. Het advies van Yoast is om dat wel te doen, waar ik er zeker van ben dat wanneer de woorden dicht bij elkaar staan in een alinea, dat weinig tot niks uitmaakt. Het is voor jouw lezer toch ook duidelijk zo?

Mijn advies

Mijn advies hierin is dan ook: staar je niet blind op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyphrase’ telt.Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check zodra je de tekst helemaal klaar hebt zelf hoe vaak jouw zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin. Forceer het gebruik van de woorden niet. Past het niet, dan past het niet.

Beoordeling van de kopteksten

De kopteksten moeten volgens Yoast ook de zoekterm bevatten. Nu is het zeker iets om rekening mee te houden, maar ook hier vind ik dat je ook gewoon nuchter naar je pagina moet kijken. Een koptekst is er voor de lezer. Die moet kunnen scannen om te zien wat er in de alinea’s staat. Krampachtig je zoekterm in de koptekst verwerken is niet de manier. Kan het, doe het, maar wordt de koptekst of je pagina er niet beter van, doe het dan niet.

Laten we eerlijk zijn, dit kan wel wat minder:

In iedere koptekst op deze pagina komt het woord snippet voor, wat niet echt prettig overkomt.

De meta-omschrijving

De Yoast SEO plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Het is wel van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat Google de gebruikte woorden vetgedrukt in de zoekresultaten vertoont. Dit bevestigt aan de Google gebruiker dat hij vindt waar hij naar zocht. Dankzij de Yoast plugin kun je zelf je eigen meta-omschrijving invullen, zodat jouw site in de zoekresultaten zichtbaar wordt met de meest passende omschrijving.

Tip: Vermeld de zoekterm in je meta-omschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.

Meta-omschrijving SEO-teksten Letterzaken Apeldoorn

Je ziet dat er ook wordt aangegeven dat er zowel interne als externe links zijn. Nu ben ik er zelf wel van overtuigd dat links op een pagina bijdragen aan je vindbaarheid en met name je betrouwbaarheid. Maar soms wil je de bezoeker niet van jouw pagina af sturen. Dus zijn met name externe links voor een pagina waar je jouw klanten wilt werven niet wenselijk. Het advies om externe links toe te voegen kun je dan ook gerust negeren. Bij informatieve artikelen zijn externe links juist wel aan te raden.

De voordelen, nadelen en kanttekeningen in het kort

De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En meer. Je krijgt heel duidelijke handvatten over punten waar je eenvoudig en snel je content kunt verbeteren. Daarnaast is de plugin ook nuttig om de SEO-titel van je pagina of blog en de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen. De belangrijkste kanttekening is dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van hoe sterk je concurrentie op die zoekterm is
  2. De plugin weegt het gebruik van je zoekterm anders dan Google, kritischer vooral
  3. De vermelding van (de exacte formulering van) je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee in Yoast, terwijl het geen SEO-factor is
  4. Een verdeling van je zoekterm valt niet in een vast stramien te vatten, terwijl de plugin dat wel zo meet in de vorm van ‘keyphrase verdeling’ en ‘keyphrase dichtheid’
  5. Tekstlengte is geen SEO-factor…

Houd je hier rekening mee en gebruik je de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Zolang je maar niet denkt dat de plugin het werk voor je doet en je ‘m daarnaast vooral als ruggesteuntje gebruikt en niet als de almachtige adviseur. Lang niet alle adviezen zijn even relevant.

En er is nog meer. Wil je Yoast SEO optimaal gebruiken, lees dan deze handleiding.

Continue Reading

Marketing

Creëer een band met je klant door geurmarketing

Published

on

Een goede geur in een bedrijf verbetert de beleving in de ruimte, daar zijn we het allemaal over eens toch? Een heerlijke geur creëert dat fijne gevoel en draagt, net zoals de verlichting, het geluid en het interieur, bij aan de klantbeleving. Maar geur gaat verder dan alleen het creëren van een beleving, geur maakt op emotioneel vlak contact met de klant en daar willen we graag meer over weten.

De liefde van de klant gaat ook door de neus

Geur ankert het bedrijf of het merk in het brein van de bezoeker. En dat is een krachtige tool die we meer zouden kunnen gebruiken om een emotionele band te creëren met onze bezoekers. Zo hebben ze niet alleen op het moment zelf een fijne beleving, maar worden ze ook regelmatig herinnerd aan hun fantastische bezoek aan jou. En iedere keer dat ze jouw bedrijfsgeur ruiken of iets wat daarop lijkt, terugverlangen naar de diensten of producten die jij te bieden hebt. Want liefde van de klant gaat ook door de neus.

Unieke identiteit werkt in marketing

Of het nu gaat om de marketing van je bedrijf of je persoonlijke marketing, je onderscheiden van de massa, uniek zijn en je eigen identiteit tonen, zijn waarschijnlijk de meeste dingen die gezegd worden als het gaat om marketing. Zoals al langere tijd bekend, kan geur je daar goed bij helpen.

Rob Hoogerwerf, een van de oprichters van een bedrijf in geurbeleving zegt: “Geur ankert een ervaring in je hersenen, in de bulbus olfactorius om precies te zijn. Wanneer je dezelfde geur ruikt of iets wat daarop lijkt, zal je direct herinnerd worden aan de plaats, persoon of het bedrijf waar je deze geur eerder hebt geroken. De geur roept herinneringen op en haalt de gevoelens naar boven die je op dat eerste moment had.”

Olfactorische handtekening

Hoogerwerf: “Wij helpen bedrijven met het maken van hun olfactorische handtekening, we verbeteren de geurbeleving in hun zaak en voldoen aan het verlangen naar heerlijk ruikende ruimtes. Zodat de klant niet alleen een onvergetelijke beleving heeft, maar ook weggaat met de geurherinnering.”

Krachtige compacte geurverspreiders

Steeds meer bedrijven ontdekken de handige producten die hen aan de geurbeleving helpen. “Producten die zijn voorzien van heerlijke geuren en die speciaal gemaakt zijn voor geurverspreiding in bedrijven. Een geurstokje in iedere hoek van de kamer is niet meer van deze tijd. Inmiddels zijn er krachtige en compacte geurverspreiders te verkrijgen, waarmee volledige ruimtes in een keer kunnen worden voorzien van geur.”

“Ook zijn geurverspreiders tegenwoordig via een app bestuurbaar en beschikken ze over slimme instellingen om het apparaat te personaliseren. Het bedrijf bepaalt zelf de intensiteit en of het automatisch werkt tijdens de openingstijden.” aldus Hoogerwerf.

Geurlogo met een eigen bedrijfsgeur

In onze concurrerende wereld beseffen steeds meer bedrijven maar al te goed dat een mooie bedrijfsgeur eenmaal onmisbaar is en hen kan helpen onderscheidend te zijn. Ook op emotioneel vlak contact maken met de klant, dat moeten we allemaal willen. Want net als een uniek logo, is de geur een van de meest herkenbare onderdelen van het bedrijf. Kortom: creëer nu je eigen geurlogo.

Continue Reading

Ondernemen

Wanneer betaalde WordPress plugins een goede keuze zijn

Published

on

WordPress is een gratis CMS systeem waarmee je zeer eenvoudig en gratis een prachtige website kan maken. Nog niet overtuigd? Weet dan dat wereldwijd WordPress een marktaandeel van meer dan 40% heeft.

Ook voor mijn website maak ik hiervan gebruik. In de basis werkt het zeer goed en dankzij de vele thema’s kan je altijd een mooie look and feel voor jouw website vinden.

Ontbrekende functionaliteiten zoals een formulier, sociale deelknoppen of nieuwsbriefsysteem kan je eenvoudig toevoegen door plugins te installeren. Op WordPress.org zijn bijna 60.000 gratis plugins te vinden.

Mijn betaalde plugins:

Gratis is natuurlijk altijd beter dan betaald denken velen, maar door de jaren heen heb ik geleerd dat dit niet altijd zo is. Ik moet bekennen dat ik jaren geleden ook begonnen ben met gratis plugins. Doordat mijn hobby van af en toe een blogje schrijven steeds serieuzer werd begonnen de eisen aan mijn website ook serieuzer te worden.

Voor sommige ben ik overgestapt op de betaalde plugins en in dit blog vertel ik waarom.

Voor de snelheid: WP-Rocket

WP Rocket plugin voor cache en het sneller laden van jouw website.

WordPress staat erom bekend niet altijd even snel te zijn. Hoe meer plugins, hoe trager de website. Gebruik je veel foto’s dan heeft dat ook een negatief effect op de laadtijd. Om dit te versnellen kan je gebruik maken van cache optimalisatie.

In het kort komt er op neer dat jouw website alvast voorbereid wordt zodat deze klaarstaat voor de honderden bezoekers die je per dag ontvangt. Normaal moet WordPress iedere pagina voorbereiden, de tekst uit de database halen en de afbeeldingen van de server. Met cache hoeft dat niet meer.

Vroeger gebruikte ik Autoptimize voor CSS en JS optimalisatie en WP Super Cache voor het snelladen van pagina’s. Maar sinds een aantal jaren gebruik ik WP Rocket die beiden plugins overbodig maakt omdat hij hetzelfde doet.

WP Rocket is een zeer krachtige plugin die naar mijn ervaring ook veel beter presteert dan Autoptimize en WP Super Cache. Dit merk je bij honderden bezoekers per dag of meer.

Kosten: 49 dollar per jaar

Voor advertenties: Advanced Ads

Zoals je eerder al kon lezen is mijn hobby steeds serieuzer geworden. Ik schrijf meer blogs en help meer mensen met vragen op het gebied van computers en websites dan 5 jaar terug.

Dit betekende dat ik vorig jaar de hosting bij Antagonist ook heb moeten verhogen. Te vaak zagen mijn bezoekers een wit scherm of een wazige foutmelding door een piekbelasting.

Als tegemoetkoming in de kosten + de tijd die ik in mijn website steek heb ik sinds een aantal jaren advertenties op mijn site. Om deze gemakkelijk te kunnen beheren maak ik gebruik van de betaalde plugin Advanced Ads Pro.

Ik heb eerst een tijdje Advanced Ads gebruikt maar met de Pro versie heb je meer mogelijkheden zoals cache ondersteuning, meer plaatsingsmogelijkheden en bescherming tegen klikfraude.

Kosten: 49 dollar per jaar

Voor beveiliging: Wordfence Premium

Jarenlang gebruikte ik al de gratis variant van Wordfence om mijn website te beschermen tegen hackers, botjes en allerlei andere soorten aanvallen. Hoe meer content je hebt, hoe meer bezoekers en hoe meer aanvallen je krijgt lijkt het wel.

Sinds een paar maanden viel het op dat de aanvallen op mijn website stegen. Om mijn website beter te beschermen heb ik de betaalde Premium licentie gekocht. Het grootste voordeel is dat je niet 30 dagen achterloopt op de updates voor nieuwe aanval methodes. In de gratis variant loop je toch een beetje achter de feiten aan.

Jammer is wel dat deze plugin best prijzig is voor de extra functionaliteit die je krijgt. Maar ik ben van mening dat het dat wel waard is. Ik heb bij andere bedrijven al een aantal keren meegemaakt dat de website gehackt is en ik voorkom dat liever.

Kosten: 99 dollar per jaar

Vormgeven van website: Elementor Pro

Door de jaren heen heb ik een aantal thema’s gebruikt. Mijn huidige thema is Phlox. Maar ik wilde bepaalde dingen die hier niet mogelijk mee zijn. Daarom heb ik de Elementor page builder geïnstalleerd. Wat mij betreft een van de fijnste page builders die op dit moment op de markt beschikbaar is.

In eerste instantie begonnen met de gratis versie, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat de betaalde versie nodig had. Zo kan je in de betaalde versie popups, headers, footers, templates, display conditions gebruiken en heb je de beschikking over veel meer widgets.

Widgets zijn de functionaliteiten die je aan een pagina toe kan voegen zoals een overzicht van blogs, afbeeldingen, animaties, aftelklokken etc.

> Bekijk meer blogs over Elementor

Dankzij Elementor Pro heb ik ook weer een optimalisatie uit kunnen voeren omdat er ook een Form Widget inzit. Hierdoor kon ik de plugin Contact Form 7 verwijderen. Overigens is Contact Form 7 ook een prima plugin om simpele formulieren mee te maken.

Ik adviseer iedereen die Elementor heeft om over te stappen op de Pro versie. Dat is het geld zeker waard.

Kosten: 49 dollar per jaar

Conclusie: is gratis niet goed genoeg dan?

De betaalde plugins die ik heb bieden mij de functionaliteiten voor snelheid, beveiliging, geld verdienen en het vormgeven van mijn website die ik nodig heb. Daarnaast krijg je van de ontwikkelaars sneller ondersteuning bij problemen.

Dat betekent niet dat je geen prima website kan maken met alleen gratis plugins. Maar soms kom je op het punt dat de gratis versie niet voldoet, je kan dan een andere gratis plugin kiezen of de betaalde versie kopen van de plugin die je al geïnstalleerd hebt.

Gratis plugins zoals Autoptimize, Yoast SEO, Simple History zijn zeker perfect en ik raad ook die nog steeds aan!

Blogs voor anderen schrijven?

Werk jij, net als ik, samen met bedrijven om content over diensten of producten te schrijven? Dan kan de Public Post Preview plugin handig zijn om een preview versie te kunnen delen.

Anderen kunnen hier dan feedback op geven zonder dat jij het blog moet publiceren, moeilijk moet doen met wachtwoorden of jouw blog in een mail moet versturen.

Continue Reading

Marketing

Klik Proces overgenomen door Leads.io

Published

on

Je zou bijna denken dat het overnametijd is in de wereld van SEO en online marketing. Vandaag maken Leads.io en Klik Proces bekend dat de laatste is overgenomen door Leads.io. Beide bedrijven zijn misschien niet bij iedereen even bekend, daar zal met deze overname in ieder geval verandering in komen voor Leads.io. Dat is althans wat wij uit de berichtgeving opmaken over de inmiddels vijfde overname dit jaar.

Klik Proces: online marketing sinds 2011

Klik Proces is in 2011 begonnen als eenmanszaak van Bart van der Meer en uitgegroeid tot een onlinemarketingbureau met inmiddels -volgens eigen zeggen- 20 medewerkers in 2022. Bart zelf profileert zich al enige tijd met leerzame video’s op YouTube, die hij ook als blogs publiceert op de website van Klik Proces.

Leads.io: leadgeneratie met onder andere marketplaces

Leads.io is gespecialiseerd in leadgeneratie en doet dat onder andere met marketplaces als Greenmatch.co.uk en Boilerguide.co.uk. Beide bedrijven werkten eerder al samen en merkten een klik tijdens dat proces. Het team van Klik Proces gaat de Paid Marketing-specialisten van Leads.io-onderdeel Social Blue aanvullen met hun kennis en expertise van met name organische zoekresultaten, CRO en YouTube.

Bart van der Meer aangesteld als Search Director

Bart van der Meer is aangesteld als Search Director bij Leads.io en wordt verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen van de websites en YouTube-kanalen van Leads.io. Klik Proces blijft in 2022 nog werken voor hun bestaande klanten en neemt daarbij zoals te verwachten geen nieuwe klanten meer aan. Gaandeweg zal het team van Klik Proces dan deel gaan uitmaken van Leads.io om de organische vindbaarheid van de platformen van Leads.io verder te verbeteren.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen / Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs van ingezonden stukken of vermelde auteur