Connect with us

Marketing

Creëer een band met je klant door geurmarketing

Published

on

Een goede geur in een bedrijf verbetert de beleving in de ruimte, daar zijn we het allemaal over eens toch? Een heerlijke geur creëert dat fijne gevoel en draagt, net zoals de verlichting, het geluid en het interieur, bij aan de klantbeleving. Maar geur gaat verder dan alleen het creëren van een beleving, geur maakt op emotioneel vlak contact met de klant en daar willen we graag meer over weten.

De liefde van de klant gaat ook door de neus

Geur ankert het bedrijf of het merk in het brein van de bezoeker. En dat is een krachtige tool die we meer zouden kunnen gebruiken om een emotionele band te creëren met onze bezoekers. Zo hebben ze niet alleen op het moment zelf een fijne beleving, maar worden ze ook regelmatig herinnerd aan hun fantastische bezoek aan jou. En iedere keer dat ze jouw bedrijfsgeur ruiken of iets wat daarop lijkt, terugverlangen naar de diensten of producten die jij te bieden hebt. Want liefde van de klant gaat ook door de neus.

Unieke identiteit werkt in marketing

Of het nu gaat om de marketing van je bedrijf of je persoonlijke marketing, je onderscheiden van de massa, uniek zijn en je eigen identiteit tonen, zijn waarschijnlijk de meeste dingen die gezegd worden als het gaat om marketing. Zoals al langere tijd bekend, kan geur je daar goed bij helpen.

Rob Hoogerwerf, een van de oprichters van een bedrijf in geurbeleving zegt: “Geur ankert een ervaring in je hersenen, in de bulbus olfactorius om precies te zijn. Wanneer je dezelfde geur ruikt of iets wat daarop lijkt, zal je direct herinnerd worden aan de plaats, persoon of het bedrijf waar je deze geur eerder hebt geroken. De geur roept herinneringen op en haalt de gevoelens naar boven die je op dat eerste moment had.”

Olfactorische handtekening

Hoogerwerf: “Wij helpen bedrijven met het maken van hun olfactorische handtekening, we verbeteren de geurbeleving in hun zaak en voldoen aan het verlangen naar heerlijk ruikende ruimtes. Zodat de klant niet alleen een onvergetelijke beleving heeft, maar ook weggaat met de geurherinnering.”

Krachtige compacte geurverspreiders

Steeds meer bedrijven ontdekken de handige producten die hen aan de geurbeleving helpen. “Producten die zijn voorzien van heerlijke geuren en die speciaal gemaakt zijn voor geurverspreiding in bedrijven. Een geurstokje in iedere hoek van de kamer is niet meer van deze tijd. Inmiddels zijn er krachtige en compacte geurverspreiders te verkrijgen, waarmee volledige ruimtes in een keer kunnen worden voorzien van geur.”

“Ook zijn geurverspreiders tegenwoordig via een app bestuurbaar en beschikken ze over slimme instellingen om het apparaat te personaliseren. Het bedrijf bepaalt zelf de intensiteit en of het automatisch werkt tijdens de openingstijden.” aldus Hoogerwerf.

Geurlogo met een eigen bedrijfsgeur

In onze concurrerende wereld beseffen steeds meer bedrijven maar al te goed dat een mooie bedrijfsgeur eenmaal onmisbaar is en hen kan helpen onderscheidend te zijn. Ook op emotioneel vlak contact maken met de klant, dat moeten we allemaal willen. Want net als een uniek logo, is de geur een van de meest herkenbare onderdelen van het bedrijf. Kortom: creëer nu je eigen geurlogo.

Continue Reading

Marketing

Google kondigt Helpful Content Update aan

Published

on

Waar Google 3 jaar geleden begon de (on)regelmatige brede core updates aan te kondigen, is er vandaag een specifieke update aangekondigd. Met de Helpful Content Update focust de zoekmachine zich op content die geschreven is voor de lezer. Content die dus echt bedoeld is om behulpzaam te zijn.

Aankondiging Helpful Content Update

Zoals we inmiddels gewend zijn werd de Helpful Content Update aangekondigd op Twitter, waar in een tweet werd verwezen naar een uitgebreide toelichting op Google Search Central.

Kort samengevat gaat content die primair voor zoekmachines gemaakt is het onderspit delven. Althans, dat is de bedoeling. Zoals we ook weten maakt Google wel vaker niet waar wat ze zeggen of pakken updates lang niet zo heftig uit als je zou verwachten gebaseerd op de aankondigingen. Daarnaast hebben updates vaak minder effect buiten de Engelstalige gebieden.

Uitrol begint volgende week

De uitrol van de Helpful Content Update begint volgende week, volgens Google. Een exacte datum wordt niet gegeven en de zoekmachinegigant verwijst zelf naar hun update-pagina voor informatie over het begin en einde van de uitrol.

Update met sitebrede impact

Waar Google normaliter pagina’s beoordeelt, is dit een update met sitebrede impact. Wanneer een website relatief grote hoeveelheden content van lage kwaliteit heeft, wordt de hele website daarop afgerekend. Het loont dus om je website helemaal na te lopen op de kwaliteit van de content, en pagina’s waar je aan twijfelt ofwel te verwijderen, ofwel eens goed onderhanden te nemen.

Engelstalige content eerst

Een opluchting voor iedereen die geen Engelstalige website heeft, de update wordt eerst uitgerold voor Engelstalige zoekopdrachten. Andere talen volgen later, zodat wij eerst kunnen zien wat de impact van de update is, en daarnaast de tijd hebben om de content op eigen websites of die van klanten eens goed onder de loep te nemen.

Wat is behulpzame content?

Sommige dingen zijn nogal subjectief, en wat behulpzaam is kan ook subjectief zijn. Waarop beoordeelt Google de behulpzaamheid van de content? Een aantal punten uit het artikel op Google Search Central:

  • Richt je je op een (specifieke) doelgroep?
  • Heeft de auteur bewezen kennis van het onderwerp?
  • Heeft de website een hoofdonderwerp of -doel?
  • Heeft de lezer na het lezen iets opgestoken van de tekst?
  • Levert het lezen van de pagina een voldaan gevoel op?
  • Houd je rekening met de richtlijnen voor core updates en productreviews?

Kortom: schrijf je echt content die ertoe doet voor bezoekers en doelgroep van je website?

Niet schrijven voor zoekmachines

Hoewel dit al een goed gebruik zou moeten zijn, benadrukt Google met deze update nog eens dat het niet de bedoeling is dat je schrijft met de zoekmachines als focus.

Belangrijke punten waar Google dat op beoordeelt:

  • Beloof je iets te vertellen wat je uiteindelijk niet vertelt (clickbait)?
  • Schrijf je ergens over omdat het bezoekers aantrekt vanwege zoekvolume of een trend?
  • Vat je alleen maar samen wat anderen schrijven zonder zelf waarde toe te voegen?
  • Geef je zo weinig informatie dat lezers verder moeten zoeken naar de kennis waar ze echt naar op zoek zijn?
  • Focus je op een bepaalde ‘zoekwoorddichtheid’?

Dit komt op vrijwel hetzelfde neer als wat nu echt behulpzame content moet zijn, maar dan vooral wat het dus niet moet zijn. Meer punten en details vind je bij Google Search Central.

Originele, kwalitatieve content en goede reviews door experts moeten beter ranken

In een blogpost op het Google blog geeft Google aan dat originele, kwalitatieve content meer ruimte moet krijgen in de zoekresultaten. Net als reviews die door echte experts is geschreven, in plaats van reviewpagina’s die vooral bestaan uit informatie die van andere webpagina’s is gegenereerd zonder daar verder zelf enige toegevoegde waarde aan toe te voegen.

Zoals altijd ook nadien nog bijschaven

Omdat Google ook wel begrijpt dat een update niet altijd direct uitpakt zoals bedoeld, geven ze ook aan dat ze nog zullen blijven bijschaven. Het proces van de update is volledig geautomatiseerd en gebaseerd op machine learning, dus geen handmatige actie of core update.

Herinnering aan Panda

Barry Schwartz maakt op SERoundtable de vergelijking met de Panda update. Hij verwacht een vergelijkbaar grote impact, waarmee de Helpful Content Update een van de legendarische Google algoritme-updates.

Continue Reading

Marketing

Minder geïndexeerde pagina’s in Search Console door fout Google

Published

on

Google meldt vandaag dat er een probleem in Google Search Console is geslopen die ertoe leidde dat je meer pagina’s als “geïndexeerd” in Search Console zag dan er daadwerkelijk geïndexeerd waren. Dit probleem is nu opgelost, wat nu dus kan zorgen voor (fors) minder geïndexeerde pagina’s. Als je dit ziet, ligt dat niet aan jou, maar aan Google.

Niet-geïndexeerde pagina’s aangemerkt als geïndexeerd in Search Console

Over een oorzaak wordt niet gerept, duidelijk wordt wel dat er al eerder iets bekend was. In Google Search Console staan bij het dekkingsrapport verwijzingen met nummertjes en als je daarop klikt, krijg je meer informatie. Hieruit blijkt dat dit in ieder geval op 14 augustus bekend moet zijn geweest bij Google:

Klik je dan op ‘Meer informatie’, dan kom je op de pagina waar bijzonderheden met de dekkingsrapportage vindt. En daar staat dan weer kort dat dit probleem op 17 augustus 2022 is opgelost.

Melding op Twitter

Google Search Central maakte vandaag op Twitter bekend dat er een probleem was dat ze hebben opgelost:

Hieruit kunnen we opmaken dat er property’s zullen zijn die verschillen gaan zien in het aantal geïndexeerde pagina’s.

Er zijn dus pagina’s opgenomen in het dekkingsrapport als zijnde geïndexeerd, terwijl dat niet het geval was. Dat is nu gecorrigeerd en zou vanaf nu weer goed moeten staan. We hebben zelf de property’s gecheckt waar wij toegang toe hebben en hebben daar eigenlijk geen problemen gezien. Hoe omvangrijk het probleem is, is dan ook niet duidelijk.

De lichtjes dalende lijn hierboven is geen resultaat van deze fout bij Google, dat zou juist leiden tot een duidelijke plotselinge daling. Het aantal geïndexeerde pagina’s is in dit voorbeeld zelfs een paar dagen behoorlijk stabiel.

Check je property’s

Check sowieso al je property’s en maak melding bij belanghebbenden wanneer je ziet of vermoedt dat er een daling is in geïndexeerde pagina’s. Het zal dan wel van (of rond) vandaag moeten zijn en een significante daling moeten zijn.

Continue Reading

Nieuws

WebinarGeek opent kantoor in New York

Published

on

Het Nederlandse webinarplatform WebinarGeek groeit internationaal en heeft een kantoor in New York City geopend om die internationale groei te kunnen uitbouwen. Sinds juli 2022 is WebinarGeek te vinden in het bekende Rockefeller Center in de Amerikaanse metropool.

Betere klantervaring voor Noord-Amerikaanse klanten

Door de groei van de wereldwijde webinarmarkt en de groeiende vraag naar gebruiksvriendelijke webinarsoftware, groeide WebinarGeek ook enorm. Daarbij bleek ook flinke potentie te zitten in de Noord-Amerikaanse markt, wat leidde tot het openen van een kantoor in New York City.

“We hebben een kantoor geopend in NYC omdat ik sterk geloof in lokale aanwezigheid in een snelgroeiende markt. Om meer te weten te komen over onze prospects, klanten en hun specifieke behoeften om de juiste propositie te vinden in de Verenigde Staten,” zegt Remco Treuren, CEO bij WebinarGeek. “Het schept ook een vertrouwensband. En nog iets heel belangrijks, het zal ons helpen om een andere tijdzones te voorzien van onze prijswinnende support.”

Zonder venture capital-investering

WebinarGeek heeft deze uitbreiding naar Amerika geheel op eigen kracht -lees: met eigen financiering- voor elkaar gekregen. Er is geen venture capital voor aangetrokken. Dit leverde WebinarGeek een prijs op voor de Beste intrede in de VS. Het ondertekenen van het huurcontract viel samen met het verwelkomen van de eerste 100 Amerikaanse klanten voor WebinarGeek, dat dus flink in de lift zit en die Amerikaanse klanten direct in hun tijdzone(s) kan ondersteunen vanuit het nieuwe kantoor.

Kantoor in Rockefeller Center

Het kantoor in Rockefeller Center, waar WebinarGeek sinds juli 2022 te vinden is, maakt deel uit van de flexibele werkruimtes van Studio by Tishman Speyer. Hiermee zit WebinarGeek in het hartje van The Big Apple, namelijk in Manhattan.

Meer over de opening van het kantoor in NYC vind je bij WebinarGeek zelf.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen / Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs van ingezonden stukken of vermelde auteur